понедельник, 3 ноября 2014 г.

копні суди та кобзарі


РОЗБИВАЮЧИ РОСІЙСЬКО-РАДЯНСЬКІ МІФИ: КОБЗАРІ. про таємну організацію козацьких характерників — братство мандрівних кобзарів. Виникло воно, як ми бачимо, в дуже давні часи, і в ті часи вже згадується його військово-розвідувальна діяльність. Кобзарі здавен вважалися чарівниками, наділеними магічною силою. Недаремно ще в "Слові о полку Ігоревім" співець Боян називається Велесовим внуком, тобто нащадком давніх волхвів ("Слово..." писалося вже в християнські часи).
 
 Кобзарі асоціювалися і з козацькими характерниками, адже на знаменитих народних картинах козак Мамай майже завжди був зображений з бандурою в руках. Кобзарі мали свою таємну мову, звану лебійською (лебій — сліпець), свій традиційний танець — лебійська скакомка, свої таємні ритуали і традиції. Усі збори і посвячення проводилися вночі у цілковитій темряві, щоб зберегти їх у таємниці від зрячих. У кобзарів, як і у лицарських спільнотах, як вид вирішення суперечок використовувався "судовий поєдинок".

Коли окупанти забирали зброю у населення, воно продовжувало тренуватися голіруч або з господарськими інструментами. Наприклад, на Правобережній Україні після Коліївщини українським селянам заборонено було мати більше однієї сокири і одного ножа на десять хат: З давніх-давен існували в Україні так звані "копні", тобто громадські суди. Такі суди користувалися не лише великим авторитетом і владою в громаді, їхня юрисдикція поширювалась і на шляхту. Були випадки, коли копними судами виносилися смертні вироки навіть шляхтичам. Звичайно, в умовах чужоземної окупації шляхтичі-зайди не хотіли визнавати прав цих судів над собою. У таких випадках громада зверталася по допомогу до народної самооборони — опришків, гайдамаків, козаків, котрі виконували присуд громади, виконуючи таким чином функції народних таємних судів. Опришки чи гайдамаки виконували функції як військової самооборони, так і таємної судової влади, карали ненависних селянам панів.

Так, Олекса Довбуш 1744 року ходив аж на Поділля, в м.Борщів, щоб покарати лютого ката, "утихомирювача" селянських рухів шляхетського полковника Костянтина Золотницького. Коли пан почав проситися, обіцяючи викуп, Довбуш відмовився брати гроші, відповівши йому: "не по гроші сюди прийшов, але по твою душу, щоб ти більш людей не мучив". Злотницький був страчений. Так, у травні 1750 року козаки Ружиці просили гайдамаків, щоб ті убили губернатора в Бердичеві і гайдамаки виконали їхнє прохання. Нерідко, особливо після знищення Січі і введення панщини, виконавцями смертних присудів над недолюдками-панами виступали навітькобзарі.

 
У працях дослідників кобзарства Г.Хоткевича, К.Вікторина, П.Білецького, К.Студинського, П.Мартиновича згадуються факти розправ незрячих співців над народними визискувачами. У К.Студинського зафіксовано розповідь кобзаря Павла Стойка про вбивство незрячими лірниками графа Голіївського з Глібова; П.Мартинович згадує про кобзарські атентати на "панів і ябедників світа цього"; від А.Парфиненка записано кілька оповідей про звершені кобзарями вироки над ревними охоронцями закону.

Всі вищезгадані дослідники кобзарства в один голос стверджують, що в давнину функції незрячих сліпців були набагато ширшими, ніж ми собі уявляємо. Копні суди проіснували на Україні аж до XX ст. Яскравим прикладом їхньої діяльності є Суботівська козацька організація. До 1914 року в Суботові, старовинній столиці гетьмана Богдана Хмельницького, існувала таємна козацька громада зі своїми звичаями і обрядами. Усі судові справи козаки вирішували самі, не допускаючи в село поліційного стражника або суддю.

Ще до 1914 року в Суботові не було поліційного урядника чи стражника, бо коли такий і призначався туди, то за якийсь тиждень-два він або сам звідти переносився на інше село, або ж його "переносили" так, що й сліду по ньому не лишалося. Так само вибирали собі самі суботівці священика. Основним судовим органом для Суботівців були діди (дідом ставав козак, котрий дочекався першого внука). Щороку у день св. Петра на одному з численних островів на річці Тясмині суботівські діди збиралися на таємну Раду, на якій обирали гетьмана й козацьку старшину: писаря, суддю, осавула, скарбника й полковників. Старшині вручалися клейноди. Ця традиція у суворій таємниці тривала аж до 1918 року, коли суботівські діди перестали вибирати гетьмана бо тоді гетьманом України було проголошено Павла Скоропадського.
 

 "Після гайдамаччини, як уже ляхи стали знов правити Вкраїною, то було на десять хат один ніж і одна сокира: боялись, щоб знов народ не збунтувавсь. Оце ввійде жовнір у хату: "А, ти, мужику, схизматику! У тебе два ножі, galgan, гайдамака!" Візьме й пропало". Так допік поляків гайдамацький ритуальний ніж-колій. А народ таємно вивчав способи боротьби без зброї. Саме тому танець гопак і аркан аж до XX ст. зберігся по українських селах, причому у багатьох різновидах. Якщо вже порівнювати з японцями чи китайським кунфу, де, наприклад, існує стиль "п'яний монах", то є свідчення, що у нас існував такий танець, як "п'яний козак", котрий імітує бій з ворогом козака напідпитку. Виконувався він із шаблею. Причому майстри цього танцю з України ще в XIX ст. їздили на Кубань і навчали йому чорноморських козаків.  (до читання)...

Судові поєдинки також проводилися вночі, з використанням кулаків і палиць. Кодекс кобзарських звичаїв і законів передавався від учителя до учня і називався "Устинські книги", тобто ті, які передаються з уст в уста. 1773 року, передчуваючи знищення Січі, козацькі характерники зібрали таємну раду, на якій вирішено було з метою збереження української душі, ініціювати створення т. зв. кахтирів, тобто рукописних книг, у яких буде описана історія України і поширити їх серед народу. У кобзарів же такі книги передавалися усно, тому й називалися вони Устинськими. Існувало 12 Устинських книг, кожна з яких мала своє призначення. Так, перші книги містили норми і правила поведінки кобзаря чи лірника перед братією та народом. У наступних книгах мова велася про техніку гри на кобзі, лірі чи бандурі, вивчення народних дум, пісень тощо.  до читання

 

Статьи по теме (рус):
Как московиты оккупировали земли украинские. Хронология
Как уничтожали украинский язык 400 лет. Хроника запретов


© likagordasky

Комментариев нет: